fredag 2. oktober 2009

Inneklima og interiør...


Idag har jeg fått en liten aha-opplevelse på skolen. Vi har nemlig begynt med faget materialer, i interiøret vårt.

Jeg har omtrent aldri, i min oppussings karriere, tenkt på hva slags materialer vi omgir oss med, og bruker i vårt eget hjem. Jeg har ikke vært klar over at materialene vi bruker på gulv, vegger og tak, ofte inneholder farlige ingredienser som avgir avgasser i lang tid, eller at enkelte plast-materialer som vinyl belegg og vinyl tapeter, direkte er livsfarlig, om det skulle komme en gnist eller brann i rommet.

Jeg har kjøpt vannbasert maling, uten å være klar over at det avgir gasser som ikke er bra for oss å puste inn, og de avgir ikke disse gassene kun når det er nymalt, men faktisk for alltid!

Jeg var heller ikke klar over at såkalt miljø tapet, inneholder vinyl som også avgir gasser for alltid, og jeg som trodde at det var noe ved den som var bra for miljøet! Skal si produsentene lurer kjøperene sine!


Jeg gleder meg til å lære mer om materialene, og da spesielt om naturmaterialer og bearbeidede naturmaterialer. Og jeg kommer ihvertfall til å ha innemiljøet i bakhodet når jeg innreder rom i fremtiden.

Bare tenk på barnerom! Og alle de avgassene og giftene som finnes i rommet, gulvet, veggene, bamsene, tekstilene og klærne deres! Det er virkelig noe å være obs på!

1 kommentar:

Min stil sa...

Uff ja. Masse skumle kjemikalier og slikt der ute. Prøver å ikke tenke for mye på det, da blir jeg bare deprimert.
Ønsker deg en fin og "naturlig" helg.
Klæm Susanne