onsdag 15. juni 2011

Har du lyst til å se eksamensoppgaven min?

Jeg kan ikke helt fatte, at jeg er ferdig nå! Så rar følelse. Vet ikke helt om jeg er glad eller ikke. Masse arbeid, og nå- ingenting! Det verste er at jeg er helt klar for neste oppgave! Men det kommer ikke flere... Enda da. Nå vil jeg ha oppgaver i det virkelige liv!  Gleder meg til det.

Men nå skal dere få se plansjene jeg presenterte igår. De er opprinnelig i A2 størrelse, så trykk på bildene for å se dem større.

Moodboardet har dere allerede sett, dette skaper stemningen hos kunden:


På fatet sto det en meny, som sensor ("kunden") kunne lese mens jeg skjenket i kaffe. Du skjønner at det dreier seg om en café?

I menyen sto det:


Deretter starter jeg med å fortelle kort om kunden, og lokalene, for så å gå over til plantegningene, hvordan jeg har løst arealdisponeringen, hvilke materialer jeg har valgt, og hvorfor, samt vise at jeg har tenkt på universell utforming, akustikk, farger og fargepsykologi, hva som lokker en kunde videre innover i rommene, hvordan dekorere vegger og stille ut varer på en oversiktelig måte.
Funksjoner for de ansatte, ta vare på deres behov, samt ta vare på kundens behov.
I tillegg til hva slags belysning jeg har brukt, og hvordan jeg har bygget stedsbygde møbler. (Hadde arbeidstegninger som viste dette)

Det er mye mer som skal tenkes på, og mange papirer og skriftlig arbeid. Men jeg skal vise dere plansjene nå, ellers blir det for mye :)

Intro...

Caféen...


butikken i underetg.....

farger og materialer...

og til slutt belysningsplan...


de tekniske tegningene...


Teknisk belysningsplan...


og snitt...


Nå vet du hvordan vi jobber med interiør :)  Og kanskje du begynner å få en forståelse av hvor mye en må tenke på? det er ikke bare å dekorere et rom, det er uendelig mye mer. Og det er nettop det som gjør dette faget så spennende. Alle prosjekt er forskjellige, kunden har forskjellige ønsker og behov. Og det er min jobb å ivareta disse.

Vi blogges!
Liza

Blogglisten

7 kommentarer:

Trollmora sa...

Jeg kan ikke så mye om dette, men det ser bra ut :) Jeg har faktisk vært på 2 slike kafeer, der du kunne kjøpe stolen du satt på og koppen du drikker av :) Syns det er et flott konsept!

Dagens plukker sa...

Dette innlegget er på forsiden av Femelle.no.

Takk for et godt bidrag. :)

Marthe sa...

Gratulerer med vel gjennomført, tenker det er godt å være ferdig :)

Anonym sa...

Gratulerer til den alltid så glade gullspiren;) Flott jobbet!!!!;)

Tine sa...

Jeg studerer interiør og utstillingsdesign og vet virkelig hvor mye som kreves for å få et bra resultat. Synes det ble et kjempebra resultat!

krist.in sa...

Jeg var en gang på en liten kafé i en liten by i Danmark hvor de hadde et slikt konsept. Alle stolene, bordene, lampene og bildene i butikken kunne kjøpes med hjem. Det var så stilig! Elsker konseptet !

Anonym sa...

For ett kreativt moodboard! kjempelurt å lage meny til sensor! :) Jeg er akuratt ferdig på interiør ved NKF i Bergen :) Har fulgt NKF bloggen din :) Hva tenker du å gjøre videre? Forresten, så var den tekniske belysningsplanen ding kjemperyddig og oversiktelig! Synes alltid det ser helt kaos ut når jeg lager det.. Hehe :)