lørdag 5. februar 2011

Stilleilighet- ukens prosjekt...

Nå er vi midt i oppgaven Stilleilighet.
Vi fikk velge mellom tre familier. Jeg valgte en familie på 4, mor som er interiørkonsulent, og far som jobber som kultursjef i kommunen. De har to tvillinger på 6 mndr, og de er miljøbevisste og og har en del bøker og kunst de trenger å plassere. De hadde også noen arvemøbler; to karmstoler og et stort spisebord i Biedermeier stil. Leiligheten er bygget i 1918, under Jugend perioden, og den har bare ett soverom.  Utfordingen blir da å få enda ett soverom, plassere arvemøblene, bøkene og kunsten, samt å ta vare på det gamle i en kombinasjon med det moderne, og dagens behov.

Her ser dere arvemøblene

Som alltid begynner vi med det kreative (i tillegg til planløsningen denne gang), og vi gjør en masse research. På stilperiodene huset og møblene kommer fra. Og på inspirasjon og materialer.
Jeg fant min inspirasjon hos Designers Guild denne gang. Og jeg tenker å bruke sterke farger, for å skape en kontrast mot det mørke og tunge treverket i arvemøblene. I tillegg må stoltrekkene trekkes om. Jeg fant også et utrolig flott sofa på finn.no som passer til familiens miljøvennlige profil (gjenbruk er miljøvennlig), som jeg tenker å trekke om med tekstil i sterke farger.


Noe slikt blir min stemningscollage, med tapeten jeg ønsker å bruke i prosjektet. Synes denne tapeten passer til dette konseptet. Og det er her jeg henter fargene utifra. (Stemningscollage, eller Moodboard er noe vi starter presentasjonen av oppgavene våre med, for å visualisere stemningen vi vil skape i prosjektet)
Plantegningen min ser foreløpig slik ut:
Tegnet i ArchiCad. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan gulvteppet plasseres under møblene, så foreløpig står det oppå møblene :) satser på at jeg får hjelp med det på mandag.
I tillegg har jeg mye mer som skal gjøres ferdig. MYE MER! Dette faget er så bredt at en blir omtrent aldri ferdig, det er alltid så mye mer å sette seg inn i og lære mer om. Men jeg har funnet ut at jeg har ikke tid til alt. Jeg må utsette noe til skolen er ferdig, og da kan jeg gå grundigere til verks i alt jeg vil lære mer om. F.eks diverse materialer, belysning og lyskilder, fargelære, designere, øve på å tegne skisser, vedlikehold av møbler og tekstiler, og mye, mye  mer :)
Det er jo i grunnen dette som gjør at interiørfaget er så gøy! Du kan jo fortsette i det uendelige med å tilegne deg kunnskap. Jeg for min del har tenkt å ta flere kurs i belysning på Lyskultur i Oslo. Det blir spennede å se hva fremtiden vil bringe!  (Dette og mer, kan du lese mer om her...)
Ha en fin helg!

Ingen kommentarer: