søndag 7. oktober 2012

Farger og foredrag...


I går møtte jeg en nydelig dame som kan en del om farger. Nemlig Tove Steinbo. Damen bak boken "Fargene Forteller".


Denne boken brukte vi under interiørstudiene. Og den er en kjempefin bok å lese for å bli kjent med temaet farger på. Farger har en stor betydning for oss, både psykisk og fysisk, og ikke minst estetisk. Noe det er fint å være bevisst på i alle sammenhenger.




Ta en titt på hennes egen blogg  davel :)


Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i rosa. En feminin farge. Høstens lyng er i hus, og fargen er et blikkfang i seg selv.
Rosa er en varm farge, en romantisk og beroligende farge. Jeg syns denne fargen passer godt i stuen min som er mørk gråblå. En romantisk og feminin fargedæsj. Dere som har fulgt meg en stund har sikkert fått med seg det at jeg er sterkt imot helt hvite rom. Jeg tror folk flest er litt for redde for å fargesette store flater i redsel for å velge feil farge. Og da er det så lett å male alt hvitt. Personlig synes jeg helt hvite rom blir for sterile, kjølige og kalde.


Foredraget som Tove Steinbo holdt var så inspirerende å høre på. Skulle gjerne hørt mer. Men det blir nok en anledning en annen gang. I mellomtiden kan jeg lese boken hennes atter engang.
Fargepsykologi er utrolig spennende. Spesielt når man kan bruke det i offentlige rom som barnehager, sykehus og fengsler. Jeg skal fortelle mer om dette etterhvert.


I dag skal jentene begynne på svømmeskole! En dag de har gledet seg lenge til :)

Rosaklem fra Liza

4 kommentarer:

Anne Lise Johnsen sa...

Spennende med farger! Jeg har vært på samme kurs :) Finfin ny uke til deg og dine:)

Tove Steinbo sa...

Tusen takk for pene ord, Liza. For meg var det veldig hyggelig at du kom og hørte på foredraget. En fin prat fikk vi også i etterkant!

Du er veldig flink med interiør. Tror mange ville likt å bo sammen med deg i dette vakre hjemmet!
Håper mange ser hvor flink du er, og vil ha deg med på laget!

Og jeg er så enig når det gjelder hvitt. Det blir sterilt og kaldt!
Beste hilsener fra Tove

Liza sa...

Tusen takk Tove!

Huldra sa...

Ruslr litt rundt hos deg i natten, og koser meg med stemningen. Håper du hadde det fint på mammatreff :)