onsdag 13. oktober 2010

Tilbake fra Roma!

Og gjett om vi har hatt en fantastisk tur! Hele klassen og tre lærere, hvorav den ene er omtrent ekspert på Romas historie, arkitektur, stilhistorie og stilperioder, og kunne fortelle oss uendelig mye om alt det vi fikk se, og som vi aldri hadde fått vite om det ikke var for henne.

 Jeg har tatt hele 650 bilder, lært masse og sett mye vakkert. Vi har fått noen aha opplevelser, sett hvor stilperioder oppsto, sett mesterverk av Michelangelo og Bernini, sett eksempler på romersk arkitektur, barokk, rokokko, renessanse etc.
Jeg skal ikke vise dere alt her, det blir for spesielt interesserte. Men for de som vil vite mer om turen, og se flere bilder, kan dere følge med på den andre bloggen jeg skriver på : NKF Bloggen
Jeg skal legge ut mer der fortløpende.
 Colosseum over , eksempel på en korintisk søyle under, og over en gedigen søyle ved inngangen til Pantheon.

 Vi tilbrakte et par timer i en park der vi tegnet frihåndskisser, der jeg valgte dette å tegne...


Forum Romanum, et utrolig stort område. Mye å se, mye historie ligger her.



Og innimellom all traskingen, måtte vi lade batteriene og smake på italiensk matkultur...


Ravioli..nam nam

1 kommentar:

Huldra sa...

Ohh.. Misunner deg stort en så flott og lærerik tur til Roma. Er veldig glad i Bernini, men har aldri sett noe av han "på ordentlig". Heldig er du, og ta med deg reisen dypt i sjelen. :)
Nå må jeg sprette inn og se om du har mange flere bilder i den andre linken.

Høstlig hilsen fra Huldreheimen :)