fredag 3. september 2010

Tips: Kunsten å holde orden på kjøkkenet.

Et av husets viktigste rom er kjøkkenet. Vi bruker det hver dag. Ikke bare til å innta dagens måltider. Men til lekser, en kopp kaffe, prat med venner, middag med venner eller til å vaske opp, lage mat og rydde opp igjen. Kort sagt; vi tilbringer mye av tiden vår her.

Det skal være en sosial sone, en arbeidssone, en praktisk sone, og det skal i tillegg se pent og ryddig ut.

Hvordan holder man orden her inne?
Nå skal jeg dele mine beste tips for å holde orden på kjøkkenet, og hvordan en skaper en hyggelig atmosfære.

- Rydd bort alt det du ikke bruker daglig (trenger du å ha vannkokeren, ketchupflaska og brødkniven fremme?)
-Gå igjennom skuffer og skap, lag system, tenk praktisk: det du bruker ofte legger du mest tilgjengelig, mens det du bruker mindre kan legges nederst eller bakerst.
-Ha system, og hold orden.
-Sett ting i grupper, på brett eller oppi små kasser/esker


- Har du krydder fremme? Kjøp noen pene, små krukker til å ha krydder oppi, så ser tilogmed de lekre ut.- Har du noen større, pene krukker, fyll de med tørrvarer du bruker ofte, så er de lett tilgjengelig og dekorative samtidig.
- Pynt gjerne med grønnsaker og frukt, bruk gjerne ditt peneste servise. Du trenger ikke gjemme det bort :)

- Friske blomster trenger ikke kjøpes :) Spør barna om de kan plukke for deg! Mine jenter synes det er veldig gøy når vi pynter med egenplukkede blomster.

- Ha noen pene bokser til oppbevaring av kaffe og te, bruk et pent krus til vase.
- Hell zalo oppi en glassflaske med helletut.


-Fat er greie til oppbevaring, og gir et samlet og ryddig uttrykk.
-Få barna dine til å hjelpe deg, vi har en liten arbeidsliste med klistermerker på.

- Ha pene kluter, som vaskes ofte, hold oppvaskbørsten ren, legg den i klor eller ta den i oppvaskmaskin.
-Rydd kjøkkenet mens maten koker. Hold vasken fri for skitne tallerker og kopper, og hold den ren.

- En god regel min mamma har lært meg : Aldri gå tomhendt

Ha en fin dag :)

1 kommentar:

Anonym sa...

De ordene har jeg med meg og bruker stadig vekk-

Alis