mandag 21. mars 2011

Farlige barnerom!

Etter at jeg begynte på interiørutdannelsen, så har jeg blitt mer bevisst på hva slags materialer vi omgir oss med, og da spesielt i hjemmet. Jeg har hatt lyst til å bytte ut omtrent alt i huset noen ganger, men det har jeg jo selvfølgelig ikke råd til.


En ting jeg vet med sikkerhet, er at når jeg flytter og skal få meg en ny bolig. Da skal materialvalget bli noe helt annet enn det vi har idag.
Spesielt barnerom, og det som befinner seg der inne mtp gulv, vegg, tak, tekstiler, bamser, tepper og leker. 
Der er det mye kjemikalier og giftstoffer, som både pustes inn og kommer på huden til barna.  Noe som skremmer meg spesielt mye, er om det skulle oppstå brann, så vil de syntetiske materialene smelte, og avgi en dødelig gass. Og dét er det nok ikke mange som er klar over!


Jeg kom over en viktig artikkel som omhandler nettop dette, og oppfordrer deg til å ta en titt:


Hentet fra Dagbladet...


" Barnerom er giftbomber

Kjemikaliene finnes i lufta vi puster inn, i maten vi spiser og i vannet vi drikker. 

- Barn som vokser opp i Norge i dag, eksponeres daglig for flere hundre kjemikalier, sier Håkon Lindahl i Grønn Hverdag. 

Flere av disse stoffene går under betegnelsen miljøgifter, som er så skadelige at norske myndigheter kaller dem «verstingstoffer». 

Små barn mest utsatt

Små barn er ekstra utsatte og sårbare for kjemikalier. Ettersom de både krabber på gulv og putter ting i munnen, er de tettere på produktene. 

Vær oppmerksom på at leker av myk plast kjøpt før 2007, ikke bør ikke gå i arv, da de kan inneholde hormonforstyrrende ftalater. 

- Små babyer er mest utsatt for kjemikalier. Kroppen er liten og har ikke den samme immuniteten. Noen miljøgifter blir værende i kroppen. Til slutt kan det gi en skadelig effekt, sier Alvhild Hedstein, direktør i Stiftelsen Miljømerking." 


Og er du grei, så hjelp meg å spre budskapet :) I det minste så kan vi bidra med å bevisstgjøre andre familier på dette.
Barna våre forjener det beste :)


Ha en fin kveld.
Liza

1 kommentar:

Unknown sa...

Skrekk og gru... Huff fikk lyst å ta en skikkelig gjennomgang av hva som egentlig befinner seg på våre fire barnerom...

Ønsker deg ei fortsatt fin uke.
Hilsen Eva